Sauvakävely

Sauvakävely

Kävelysauvat ja tekniikka

Sauvakävelyssä käytetään lajia varten kehitettyjä sauvakävelysauvoja. Itselle sopivimmat kävelysauvat saadaan kertomalla oma pituus 0,68:lla. Sauvakävelyn etuna on sauvojen antama tuki kävelyyn. Lisäksi sauvat nostavat sykettä 10-15 lyöntiä minuutissa tavalliseen kävelyyn verrattaessa tehden näin kuntoilusta tehokkaampaa.

Suomen Ladun nettisivuilla kerrotaan seuraavaa:

Sauvakävelyssä ylävartalon tulisi nojata hieman eteenpäin ja näin selkälihasten aktivoituminen lisää selän lihastukea. Sauvat tehostavat ylävartalon ja rintakehän vastakiertoa rangan ympäri ja aktivoivat hartioiden ja lapaluiden liikettä. Sauvojen tasapainottavan vaikutuksen ansioista lonkan oikea asento ja lonkkanivelen ojentuminen kävelyn varvastyöntövaiheessa usein parantuu sekä lantionseudun käyttö tehostuu.

Sauvakävelyharjoitukset kannattaa aloittaa roikottamalla sauvoja rennosti alhaalla suorilla käsillä ja hakemalla kävelyrytmiä. Kun rytmi löytyy, askeleeseen yhdistetään vastakkaisen käden sauvatyöntö taakse. Sauvojen hihnoihin tukien sormet aukeavat kädensijoista ja ylävartalo kiertää käsiojennukseen mukaan. Sompaa ei heitetä missään vaiheessa eteen. Etummaisen käsivarren ollessa hieman koukussa ja somman vastakkaisen jalan kanssa suunnilleen samalla tasolla, osuu sauva maahan viistosti noin 40 asteen kulmassa.

Lue lisää Suomen Ladun sivuilta